Ansaitse rahaa virtuaaliassistenttina

Ansaitse rahaa virtuaaliassistenttina

Vaikeus:

helppoa rahaa

Aika velvoite:

kuinka tehdä rahaa

Tienauspotentiaali:

kuinka tehdä rahaa

Potentiaalinen tuntitaksa

Puntaje ToimeentuloNinja:

Vakaa tapa tienata rahaa sivustolla ToimeentuloNinja.fi.

Virtuaaliassistentti auttaa pienyrityksiä, joilla ei ole varaa palkata kokoaikaista sihteeriä tai joiden tarvitsee delegoida joitakin hallinnollisia tehtäviä. Virtuaaliassistentilla on joustavat työajat, ei työmatkoja ja voit tienata jopa 275€ päivässä. Kuulostaako se sinusta hyvältä? Jatka siis lukemista.

Jos sinulla on kokemusta hallinnollisesta työstä, tämä saattaa olla paras tapa ryhtyä yrittäjäksi..

Sinun tulee kuitenkin varoa järjestöjä, jotka haluavat sinun maksavat pääsystä listoilleen. Tällaiset järjestöt ovat kieroja, eivätkä anna sinulle tilaisuutta ansaita työlläsi. Jos järjestö tai joku muu taho haluaa auttaa sinua, he eivät pyydä maksua.

Mistä työssä on kyse?

Virtuaaliassistentti on henkilö, joka työskentelee sihteerinä kotoa käsin omalla tietokoneellaan. Kaikki eivät tällaiseen työhön pysty – sinulla on oltava alalta jonkin verran kokemusta entuudestaan.

Työ voi sisältää laajan kattauksen erilaisia työtehtäviä puheluiden vastaanottamisesta sähköpostien lähettämiseen, kokousten suunnitteluun jne. Mitä enemmän erikoisosaamista sinulla on, sitä enemmän voit veloittaa palveluistasi. Jos sinulla on esimerkiksi markkinointityöstä viiden vuoden kokemus ja hallitset Microsoft Publisher -ohjelman, voit myydä itseäsi kyseisen erikoisalan eksperttinä.

Ansaitse rahaa virtuaaliassistenttina

Yritykset palkkaavat virtuaaliassistentteja, kun he eivät tarvitse kokoaikaista työntekijää. Näin he säästävät rahaa, sekä tilaa toimistossa. Virtuaaliassistentti ei ole osa-aikainen työntekijä, vaan paremminkin ammattimainen yrittäjä, joka hoitaa itse veronsa, kulunsa ja tarvikkeensa.

Virtuaaliassistenttina olet itse vastuussa asiakkaiden löytämisestä ja palveluidesi mainostamisesta.

Jotta voit menestyä virtuaaliassistenttina, sinulla tulee olla tiettyä IT-osaamista. Vaikka perusasiat olisivatkin hallussa, sinun on myös osattava toimia tilanteessa, jossa tietokoneesi kaatuu kesken työpäivän. Toisin kuin monissa toimistoissa, kotonasi sinulla ei ole IT-osastoa käytettävissäsi.

Ennen kuin aloitat työnteon virtuaaliassistenttina, sinulla tulee olla tiettyjä välttämättömyyksiä kotitoimistossasi. Tarvitset luotettavan internet-yhteyden, joka ei hidastu käyttäessäsi useita eri ohjelmia samanaikaisesti. Tarvitset vielä työpuhelimen, josta löytyy kaikki tarvittavat sovellukset sekä kuulokkeet, jotta voit helposti kommunikoida asiakkaittesi kanssa. Suurin osa tarpeista ovat vähennyskelpoisia.

Virtuaaliassistenttien tarve on nousussa, sillä yhä useampi yritys tarvitsee määräaikaisia työntekijöitä. Sopimuksesta ja työmäärästä riippuen voit määrätä tunti- tai päiväveloituksesi itse. Tyypillinen tuntipalkka on 18 – 32 euroa.

Miten tulla virtuaaliassistentiksi?

Ennen virtuaaliassistentin työhön ryhtymistä sinun täytyy listata taitosi. Tee lista, jossa otat huomioon seuraavat tekijät:

  1. Taidot ja ohjelmat, joista sinulla on kokemusta, esim. Microsoft Word, Excel, kokousten suunnittelu, jne.
  2. Taidot ja ohjelmat, joista sinulla ei ole kokemusta tai joissa et ole kovin hyvä.
  3. Taidot ja ohjelmat, joista haluaisit oppia enemmän.
  4. Taidot ja ohjelmat, joita haluaisit käyttää sekä ne, joiden käyttämisestä et pidä.

Kun olet luonut listan näistä tekijöistä, sinun on osoitettava mihin haluat keskittyä.

Mitä tulet tarvitsemaan

Sinun on tunnettava monet eri tekstinkäsittelyohjelmat, sähköpostit, sekä suunnittelu- ja yhteydenpito-ohjelmat.

Hyvän virtuaaliassistentin tuntomerkkeihin kuuluu olla aina tavoitettavissa. Soittoihin tulee vastata kolmen pirinän sisällä, sekä sähköposteihin ja kirjeisiin tulee vastata aina saman päivän aikana.

Monet asiakkaat soittavat sinulle tarkistaakseen tehokkuutesi.

Tuletko tarvitsemaan erityiskoulutusta?

Kaikkein tärkein asia työssä on tietenkin kokemus. Useimmat sanovat vähintään viiden vuoden työkokemuksen hallinnollisissa tehtävissä olevan paikallaan. Lisäksi, sinun täytyy hallita kaikki Microsoftin ja mielellään myös Applen ohjelmat. Voit tietenkin käydä kurssilla, mikäli tunnet tietotaitosi kaipaavan päivitystä.

Niin kuin aina, sinun on syytä tarkistaa mitä markkinoilla on jo olemassa aloittaessasi liiketoiminnan.

  • Onko virtuaaliassistenteille tarvetta?
  • Onko virtuaaliassistentteja jo liikaa kysyntään verrattuna?
  • Miten paljon toiset veloittavat palveluistaan?

Sinun on mietittävä työntekoa kaikilta mahdollisilta kanteilta ja saada mahdollisimman paljon tietoa.

Löydä sopiva nimi ja rekisteröidy

Yrittäjälle on erittäin tärkeää, että yrityksellä on sopiva nimi. Se on ensimmäinen asiakkaan kuulema asia ja sen tulee välittää positiivinen kuva, sekä jäädä mieleen. Nimi on tietenkin sinun päätettävissäsi, voit käyttää vaikkapa vain omaa nimeäsi. Muista kuitenkin nimeä valitessasi varmistua siitä, ettei nimi ole jo käytössä.

Tämän jälkeen sinun täytyy vahvistaa yrittäjyytesi ja rekisteröidä yrityksesi.

Vakuutus ja verot

Kotivakuutuksesi ei välttämättä kata Tämä on syytä tarkistaa vakuutusyhtiöltäsi, sillä sinun täytyy todennäköisesti päivittää vakuutuksesi.

Yrittäjänä olet yksin vastuussa veroistasi. Siksi sinun on pysyttävä kärryillä vuosittaisista veronpalautuksistasi ja tarkistaa säännöllisesti, että odotettu työmäärä vastaa todellista työmäärääsi. Jos veroasioiden hoitaminen tuntuu vaikealta, on syytä harkita apua alan ammattilaiselta.

Rahoitus ja aloituskulut

Ennen syöksymistä yrittäjyyteen sinun tulee varmistaa, että sen toteuttaminen on taloudellisesti mahdollista. Taloutesi tulee mahdollisesti pysymään epävakaalla pohjalla, kunnes olet saavuttanut vakiintuneen asiakaskunnan. Onko sinulla varaa olla ilman tuloja muutaman kuukauden ajan? On syytä ottaa huomioon pahimmat mahdolliset skenaariot ja se, pystytkö kestämään sen.

Jotta voit aloittaa, tarvitset ylimääräisen huoneen (tai vähintään tyhjän pöydän), puhelimen, hyvän nettiyhteyden ja tarvittavilla ohjelmilla varustetun tietokoneen. Laske, miten paljon sinun tulee ansaita kattaaksesi kaikki kulut ja saadaksesi pitkäaikaisia tuloja.

Ilmoittaudu toimistolle

Ensimmäinen askeleesi kohti asiakaskunnan luomista on luotettavaan toimistoon ilmoittautuminen. Monet toimistot haluavat vain rahasi ja saat vastineeksi vain lupauksen siitä, että asiakas ottaa sinuun yhteyttä. Älä kuitenkaan maksa. Mikään pätevä toimisto ei pyydä sinulta rahaa työpanoksestasi. Älä myöskään kompastu selityksiin hallinnollisista kuluista tai provisioista, sillä heti maksettuasi saatat saada vain yhden sähköpostin vastineeksi.

Sinun tulee myös välttää sivustoja, jotka lupaavat nopeaa rikastumista sanomalla: “tienaa jopa 10,000 euroa päivässä”, tai muuta vastaavaa. Jos sellainen todella toimisi, kaikki tekisivät niin. Parannat mahdollisuuksiasi ilmoittautumalla esim. VOT -toimistoon. He eivät pyydä sinulta maksua, vaan auttavat sinua luomaan yhteyksiä yrityksiin ympäri maailmaa.

Liittyminen Society of Virtual Assistantsiin voi myös olla hyödyllistä. Se on ilmainen sivusto, joka auttaa sinua kaikissa virtuaaliassistenttina toimimiseen liittyvien asioiden kanssa. SVA:lla on kahdenlaisia jäseniä: standardijäseniä sekä vahvistettuja jäseniä.

  • Standardijäsenyys on virtuaaliassistentin työstä kiinnostuneille. Standardijäsenenä saat pääsyn keskustelupalstoille, joista voit löytää vastauksia kysymyksiisi ja oppia lisää työstä.
  • Vahvistetuksi jäseneksi päästäksesi sinun tulee työskennellä aktiivisesti virtuaaliassistenttina. SVA tarkastaa kotisivusi ja vahvistaa sähköpostiosoitteesi ja jos sinut hyväksytään, voit käyttää sivuston logoa. Sinut lisätään myös sivuston työtietokantaan, joka saattaa johtaa maksavaan työhön.

Ennen jäseneksi hyväksymistä voi tuntua turhauttavalta, ettet pääse käsiksi tietokantaan. Järjestelmä on kuitenkin suunniteltu niin, että uusia virtuaaliassistentteja rohkaistaan tekemään työnsä kunnolla ja sitä kautta osallistumaan alan kehitykseen.

Ensimmäinen askel asiakaskunnan luomiseen on oman nimen saaminen toimistoon, vaikka toimistoon kuuluminen itsessään ei takaa työtä. Aina löytyy sinua kokeneempia ja taitavampia ihmisiä, joten on turha olettaa, että töitä pursuaa ovista ja ikkunoista jo ensimmäisenä päivänä. Aluksi on hyvä käyttää esim Monster.fi -sivustoa ja pyytää ystäviä ja perhettä levittämään sanaa.

Mainosta

Sanan levittäminen on aloituksen vaikein osa. Sanan saattaminen yrityksille ei ole helppoa, mutta sana alkaa levitä, kun saat ensimmäisen joukon asiakkaita.

Saadaksesi ensimmäiset asiakkaasi sinun tulee tietää millaisille yrityksille kohdistat palvelusi. Älä kerro keskittyväsi “pieniin ja keskikokoisiin yrityksiin” – se kuulostaa aivan liian epämääräiseltä! On syytä muistaa, että vastausprosentti yrityksiltä on vain noin 1-2%. Luuletko saavasi vastauksen noin ympäripyöreään viestiin?

Paras tapa toimia on tehdä lista kaikista tietotaidoistasi ja valita ne, joissa olet paras ja joista pidät eniten. Sen jälkeen voit miettiä mitkä yritykset tarvitsevat tietotaitoasi. Kysy itseltäsi miksi he tarvitsevat juuri sinun palveluitasi, mitä voit tehdä parantaaksesi heidän työtään, miten taitosi ovat eduksi yritykselle ja miten erotut eduksesi muista hakijoista.

Jotta löytäisit juuri sinulle sopivan tiedotusvälineen mainostukseen, sinun täytyy miettiä seuraavia seikkoja:

  •  Mitä kirjallisuutta nämä yritykset käyttävät/lukevat?
  •  Missä heidän verkostonsa ovat?
  •  Missä verkostossa saisit heihin helpoiten yhteyden?

Muita tapoja mainostaa palveluitasi

Jos pystyt, tee kotisivut itsestäsi ja yrityksestäsi. Se on helpompaa kuin miltä se kuulostaa. Voit kokeilla yksinkertaisia sivustoja blogeille (kuten Blogger tai WordPress), jotka ovat erittäin käyttäjäystävällisiä.

Blogi on hieno tapa luoda virtuaalinen ansioluettelo, jossa voit myydä palveluitasi ja kokemustasi. Voit myös halutessasi julkaista kommentteja ja kuvauksia aikaisemmista töistäsi.

Jos blogi kuulostaa ylivoimaiselta, voit myös miettiä profiilin luomista LinkedIn:ssä, jossa voit kirjoitella kollegoidesi ja muiden yhteyshenkilöiden kanssa.
Jos kunnianhimoa löytyy, voit kokeilla myös kokeilla sosiaalista mediaa, kuten Facebookia tai Twitteriä. Facebook on ihanteellinen paikka luoda sekä henkilökohtaisia, että ammattimaisia yhteyksiä.

Suurimmalla osalla yrityksistä on Facebook– ja/tai Twitter-profiili. Tästä syystä molemmat ovat hyviä paikkoja ilmoittaa olemassaolostasi. Jotkut yritykset jopa mainostavat työtarjouksiaan sosiaalisessa mediassa, joita et tietenkään halua ohittaa.
Emme tietenkään voi unohtaa vanhaa ystäväämme, kasvotusten kommunikointia. Ikinä ei voi tietää keneen saatat törmätä, joten pidä aina muutamaa käyntikorttia mukanasi.

Ja tietenkään emme voi unohtaa vanhaa ystäväämme, kasvotusten kommunikointia. Et ikinä tiedä kehen saatat törmätä, joten pidä huolta siitä, että sinulla on aina pari käyntikorttia valmiina jakoon tarvittaessa.

Tämä ei välttämättä ole tarpeellista aluksi, jos sinulla on vain muutama asiakas. Mutta jos yhtäkkiä sinun tarvitseekin pitää kirjaa monista, kunnon järjestelmä tulee tarpeeseen.

On sanomattakin selvää, että mitä enemmän sinulla on tarjottavia palveluita, sitä enemmän voit veloittaa niistä. Älä siis epäröi ottaa uusia haasteita vastaan, sillä se voi vain lisätä arvoasi.

Kuinka paljon voit tienata?

Tämä tietenkin riippuu tarjoamistasi palveluista ja siitä, miten veloitat työstäsi (tuntien vai päivien mukaan). Toimistot voivat veloittaa noin 200€ päivässä asiakkaalta, kun taas sinä veloitat tyypillisesti noin 20€ per tunti.

Käytännölliset linkit:

Jos haluat tietää lisää työstä virtuaaliassistenttina, voit katsastaa oppaamme freelanceriksi tulemisesta.