Vinkkejä hyvinvointiin kotoa käsin työskenteleville

Vinkkejä hyvinvointiin kotoa käsin työskenteleville

Tutkimus osoittaa, että yli 30 miljoonaa miestä ja naista tekevät töitä kotoa käsin Yhdysvalloissa sekä sen, että numero kasvaa nopeasti. Asiantuntijat uskovat, että vuoteen 2017 mennessä, yli 63 miljoonaa ihmistä tulee käyttämään kotiaan myös toimistona. Tämä tarkoittaisi myös sitä, että vain 43 prosenttia amerikkalaisista työntekijöistä tekisivät kotitoimiston ulkopuolella.

Vaikka kotoa käsin työskentelyssä on hyötyjä sekä työntekijöille, että työnantajille, jatkuvasti sisällä työskentelevien hyvinvoinnista on tullut kasvava huoli. Toimistotyöntekijöilläkin on jo erittäin istuvaelämäntyyli ja kotoa käsin työskentely saattaa tarkoittaa myös vähemmän liikuntaa sekä enemmän istumista.

Jos teet töitä kotoa käsin, noudata näitä ohjeita pysyäksesi terveenä ja vähentääksesi työjärjestelyistä johtuvien, ei-haluttujen terveyteen liittyvien vaivojen riskiä:

1. Luo oma työtilasi

Tutkimukset ovat osoittaneet sen, että jos työskentelet makuuhuoneessasi se saattaa häiritä untasi. Tutkimukset osoittavat myös sen, että samassa paikassa jatkuvasti työskentelevät ihmiset ovat produktiivisia sekä vähemmän stressaantuneita kuin ne, jotka jatkuvasti vaihtelevat työpaikkansa sijaintia. Löydä kodistasi tai asunnostasi paikka, jota voit käyttää vain työntekoon. Kokonainen huone olisi ihanteellinen, mutta jos se mahdollista, siirrä tietokoneesi ja pöytäsi nurkkaukseen ja rakenna siitä itsellesi työtila. Produktiivisuutesi on olennaista kotoa käsin työskentelyssä. Katso tämä opas siitä, miten olla produktiivisempi kotoa käsin työskenneltäessä.

2. Hanki Oikeanlainen Tuoli

Vaikka sinun ei tarvitsekaan käyttää omaisuutta kalliisiin kalusteisiin, hyvän tuolin hankkiminen on silti kannattavaa. Etsi ergonomisesti suunniteltu tuoli, joka pitää selkäsi oikeassa asennossa. Muuten saatat joutua kärsimään selkä- tai häntäluukivuista. Jos todella haluat vähentää selkäkipujen riskiä sekä parantaa terveyttäsi, sinun pitää ostaa seisomapöytä, jotta sinun ei tarvitse istua. Voit myös ostaa hyvin tuolin sekä säädeltävän pöydän, joka antaa sinun sekä istua, että seisoa.

Sinun kannattaa lukea opas siitä, kuinka voit tehdä itsellesi kotitoimiston vähemmällä täältä.

3. Liiku, liiku, liiku

Pikkutunneilla työskenteleminen tai epäsäännöllisen aikataulun noudattaminen voi häiritä nukkumistasi ja vaikuttaa terveyteesi. Luo itsellesi työaikataulua ja noudata sitä päivästä toiseen. Poikkeuksia voit tehdä vain silloin, kun sinulla ei ole muita vaihtoehtoja.

Nouse ylös kerran tunnissa ja venyttele jalkojasi. Kulje ympäri taloasi tai asuntoasi ja venyttele käsiäsi, olkapäitäsi, selkääsi sekä rintaasi. Mene ulos vähintään kerran päivässä. Jos sinulla ei ole hoidettavia asioita sinä päivänä, käy vaikka pienellä kävelylenkillä.

4. Noudata Aikataulua

Pikkutunneilla työskenteleminen tai epäsäännöllisen aikataulun noudattaminen voi häiritä nukkumistasi ja vaikuttaa terveyteesi. Luo itsellesi työaikataulua ja noudata sitä päivästä toiseen. Poikkeuksia voit tehdä vain silloin, kun sinulla ei ole muita vaihtoehtoja.

5. Tee Kuntoilusta Prioriteetti

Asiantuntijat suosittelevat vähintään 30 minuuttia kohtuullisen rankkaa kuntoilua viisi kertaa viikossa. Hoida aikatauluusi tilaa liikunnalle melkein päivittäin aivan kuin lääkärin vastaanotolla tai asiakastapaamisessa. Tällä tavalla, siitä tulee prioriteetti ja et pysty keksimään tekosyitä.

6. Hoida Tapaamiset Kotisi Ulkopuolella 

Jos sinun on aikataulutettava tapaamisia, järjestä ne golfkentällä, ehdota kävelylle menoa samalla, kun puhutte tai tavatkaa mailan ja pallon äärellä. Ryhdy luovaksi ja löydä tapoja, joilla voit hoitaa tapaamisia sekä liikkua.

7. Luo Oikeanlainen Ympäristö

Kun työskentelet kotoa käsin, sinun on mahdollista kustomoida työympäristösi juuri sellaiseksi kuin haluat. Pidä lämpötila sopivana itsellesi. Sijoita hyvään valaistukseen ja käytä niin paljon luonnonvaloa kotonasi kuin mahdollista. Kun olet stressaantunut, koita soittaa rauhoittavaa musiikkia, polttaa tuoksukynttilöitä tai tuoksutikkuja ja nauti stressiä lievittävästä aromaterapiasta.

8. Ole Itsellesi Reilu

Vinkkejä hyvinvointiin kotoa käsin työskentelevilleYksi suurimmista virheistä, jonka kotoa käsin työskentelevät ja kotoa käsin rahaa tienaavat ihmiset tekevät, on jatkuva työajalla oleminen. Varmista, että työskentelet vain tietyn määrän tunteja, jotka täyttävät työvaatimuksesi. Jos sinua houkuttaa tehdä pari ylityötuntia tai haluat nousta keskellä yötä tekemään töitä, sinun täytyy kysyä itseltäsi lähtisitkö tosiaan toimistolle tekemään ylitöitä. Jos et, anna työn odottaa seuraavaan päivään.

9. Ylläpidä Ulkoasuasi

Tutkimus osoittaa, että etätyöntekijät, jotka jatkavat suihkussa käymistä ja pukeutumista töihin, tuntevat olonsa aikaansaavemmiksi ja vähemmän stressaantuneiksi kuin ne, jotka eivät tee näin. Vaikka sinun ei tarvitsisikaan pukeutua pukuun kotonasi, vastusta halua vetää verryttelyhousut tai jäädä pyjamaasi joka päivä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös