Instagram yritystili: Kuinka päästä alkuun

instagram yritystili

Monet ihmiset eivät vieläkään ymmärrä, miksi Instagram on PARAS sosiaalisen median sivusto yrityksille, ja epäilemättä se on vielä hyödyllisempi kuin Facebook ja Twitter. Tätä sosiaalista sovellusta pidetään edelleen vain loistavana paikkana esitellä selfiekuvia huolimatta kaikista päinvastaisista todisteista siitä, että Instagram yritystili on kukoistava ala.

Tämä selittää sen, miksi lähes jokaisella suurella tuotemerkillä on oma sivustonsa ja miksi ne lähettävät aktiivisesti uutta sisältöä – vaikka kyseessä olisivat Hesburgerin, Adoben tai Helsingin Sanomien kaltaiset yritykset, joilla ei todellakaan ole tunnettuja ”kasvoja”.

Kuitenkin nämäkin yritykset tietävät, että Instagram yritystili on vain älykästä liiketoiminta. Instagram ei ole pelkästään Internetin toiseksi suosituin sivusto, vaan siinä on henkilökohtainen ja valokuvakeskeinen päämäärä, mistä ihmiset yleisesti pitävät. Facebook on paikka, jonne ihmiset menevät kiistelemään ja lukemaan uutisia… Instagram on tila, missä he voivat hymyillä ja jutella ystäviensä kanssa!

Tässä artikkelissa opit, miten Instagram yritystili eroaa omasta henkilökohtaisesta tilistä, miten voit luoda itsellesi yritystilin ja annamme myös joitakin työkaluja, joita voit hyödyntää.

Instagram yritystili vs. henkilökohtainen Instagram

Ensimmäinen asia, josta haluamme puhua on se, miten Instagram yritystili eroaa henkilökohtaisesta Instagram sivusta. Ehkä ensimmäinen ajatuksesi on: “Minulla on 800 ystävää, jotka seuraavat minua … miksi en vain muuttaisi säännöllistä henkilökohtaista sivustoani liiketoiminnaksi?”

Monet ovat tehneetkin näin aikaisemmin, mutta kun ajattelet asiaa tarkemmin, omaksi huviksi julkaiseminen ja yritystoiminnan vuoksi julkaiseminen (mikä tarkoittaa, että ajattelet enemmän, miten tienata rahaa Instagramin avulla) ovat kaksi hyvin erilaista strategiaa.

instagram business

Henkilökohtaisella sivullasi yrität muodostaa yhteyden ihmisiin, jotka tuntevat sinut tai tuntevat sinut vain epämääräisesti, ja löytää yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Tämä on aika helppoa ystävien kanssa, vai mitä?

Kun käytössäsi on Instagram yritystili, myyt tuotteita tai palveluja. Et vain keskustele tuntemattomien kanssa, etkä pelkästään viihdytä heitä ilmaiseksi (vaikka viihdyttäminen ON osa brändin vuorovaikutusta). Kaikella mitä teet, on tietty tavoite. Teet työtä tiedon, sitoutuneisuuden ja toimenpidekutsujen kanssa. Suunnittelet tapahtumia ja kampanjoita, jotka edistävät yritystoimintaa.

Voit lukea, mitä “elämäntapabrändit” todella ovat – tuotemerkkejä, jotka sopivat ihmisten elämään LUONNOLLISESTI. Tämä edellyttää inhimillistä otetta koskien kaikkea jakamista, suhteiden luomista ja emotionaalista yhteydenpitoa jonkun toisen kanssa. Toisaalta mainonnassa on yleensä päinvastainen lähestymistapa. 

Mainonta on persoonatonta. Mainonta ei ole se, mitä normaalit ihmiset tekevät, kun he keskustelevat keskenään! Siksi paras Instagram yritystili on sellainen, jossa brändien kampanjoissa kokeillaan läpinäkyvyyttä ja aitoutta… inhimillistä tekijää, todellisia inhimillisiä kasvoja liiketoiminnan takana.

Ei ole aina hyvä idea yhdistää henkilökohtainen IG-sivua ja Instagram yritystiliä.

Esimerkiksi et välttämättä halua jakaa syvällisesti henkilökohtaisia asioita elämästäsi, kun olet yhteydessä eri yrittäjiin, joten tällaiset asiat kannattaa säilyttää henkilökohtaisessa Instagramissa. Lomakuvat eivät myöskään liity liiketoimintaan, joka ne eivät kuulu yrityssivulle, vaikka ystäväsi luultavasti rakastaisivat nähdä niitä.

On helppo huomata, että yrityksen inhimillistäminen ja voi olla hyvä idea, mutta varmista aina, että pidät asiat tasapainossa ja paljastat vain sen, mitä koet sopivana esitellä. On OK, että pidät myös joitakin osia elämästäsi ja somestasi yksityisenä ja vain itselläsi. Yleisesti ottaen herkkyyden osoitus ja sen, millaista elämää vietät ja miten olet yhteydessä muihin, ovat loistava lisä myös niille, joilla on Instagram yritystili.

Ensimmäisen yritysprofiilin luominen

Instagram-liiketoiminnan

Instagram yritystili vaatii ensimmäisen käyttökerran yhteydessä sen, että sinun on määritettävä uusi yrityssivusto joko muuntamalla henkilökohtainen sivustosi tai aloittamalla uusi sivusto. Instagram tarjoaa sähköpostin ja salasanan rekisteröintisivun, vaikka voit myös kirjautua Facebook-tilisi kautta. Instagramilla on myös mobiili- ja tablet-versiot, joten sinulla on oltava IOS- tai Android-käyttöjärjestelmä.

Voit siirtyä henkilökohtaisesta tilistä yritystiliin; siirry yksinkertaisesti Asetukset-valikkoon ja valitse sitten Vaihda yritystiliin. Muutaman kehotteen jälkeen voit lisätä tarpeellisia tietoja, kuten aukioloaikoja, fyysisen osoitteen, puhelinnumeron ja verkkosivuston.

instagram yritysprofiili

Onnistunut Instagram yritystili muodostuu kokonaisuudesta, joka sisältää sopivan  käyttäjätunnuksen, biografian ja profiilikuvan. Käyttäjätunnuksesi on vastattava muita sosiaalisen verkoston nimiä tai verkkosivustojen nimiä, jotta asiakkaat tunnistavat sinut välittömästi.

Vaikka onkin totta, että yritysten omistajat käyttävät yleensä samaa logoa jokaisessa paikassa, Instagram itse asiassa suosii henkilökohtaisia valokuvia logojen sijasta. Sekin pitää paikkansa, että isot yritykset KÄYTTÄVÄT logoja profiilikuvissaan eikä siitä ole haittaa. Ne eivät oikeastaan tarvitse henkilökohtaista otetta, sillä yrityksen julkaisemat kuvat ovat jo inhimillisiä ja saavat yhteyden asiakkaisiin. Suosittelemme kuitenkin, että itse käytät jotain inhimillisempää, kuten kasvokuvaasi profiilikuvana.

kathrynbudig instagram liiketoiminta

Biografian tulisi selittää, mistä yrityksessäsi on kyse, sen tulisi olla helppo tunnistaa ja tuoda erityisesti esille sen, mitä yrität saavuttaa Instagram profiililla ja miten se liittyy asiakkaaseen. Tämä on se osa, mikä menee pieleen monella aloittelijalla! 

Sinulla täytyy olla liiketoimintasuunnitelma tai ainakin jonkinlainen tavoite, ennen kuin aloitat valokuvien ja sisällön julkaisemisen omalla Instagram yritystili sivustollasi.

Miten Instagram yritystili tulisi käyttää

Strategiset tavoitteet luovat järkevän asiakokonaisuuden, joka antaa asiakkaillesi tietoa tuotteesta, mitkä sen markkinat ovat ja mitä tarvetta se täyttää.

Riippuen markkinointistrategiastasi, sinulla voi olla useita eri tavoitteita:

  • Eri tuotteiden ja palveluiden myyminen
  • Internet-liikenteen lisääminen
  • Kohdeasiakkaiden saaminen
  • Alan vaikuttajien houkutteleminen
  • VIP-asiakkaiden tai kollegojen houkutteleminen
  • Asiakaspalvelun parantaminen
  • Brändituntemuksen parantaminen, jotta ihmiset tietävät, kuka olet
  • Brändilojaalisuuden kasvattaminen, jotta ihmiset luottavat enemmän sinuun ja tukevat sinua

Yrityskoulutuksessa sanotaan yleensä, että tavoitteiden tulisi olla tarkkoja, mitattavia, saavutettavia, relevantteja ja aikaan sidottuja. Mitä tämä tarkoittaa erityisesti niille, joilla on Instagram yritystili?

Tämä tarkoittaa, että sinun on luotava sisältöstrategia, johon sisältyvät vastaukset sellaisiin tärkeisiin kysymyksiin, kuten:

  • Kuinka usein julkaiset?
  • Mihin aikaan julkaiset?
  • Mikä on julkaisujesi teema?
  • Mikä on julkaisujesi kirjoitustyyli?
  • Miten haluat yleisön olevan vuorovaikutuksessa kanssasi?
  • Miten tiedät täyttäväsi Instagram tavoitteesi?
  • Mihin hashtageihin keskityt?
  • Mitä tapahtumia voisit tehdä luodaksesi enemmän osallistujia?

Näihin kysymyksiin vastaaminen auttaa sinua välttämään laiskistumista ja yleisön menettämistä, ärsyttämästä heitä liian monella julkaisulla tai saavuttamasta tavoitettasi myydä päätuotettasi jos et noudatakaan tiettyä teemaa. Instagram yritystili vaatii strategian, jossa opetat yleisöäsi etsimään sinua ja reagoimaan sinuun ja siten kehität yhteyttä yleisöösi.

Lopuksi, visuaalinen johdonmukaisuus on myös tärkeä osa, kun luodaan Instagram yritystili, sillä kuvat ovat Instagramin keskeinen tarkoitus ja haluat varmastikin tarjota asiakkaillesi kaikkein esteettisimpiä kokemuksia. Miksi? Jotta he yhdistävät sinut elämäntapabrändiisi, sellaiseen, jonka kanssa he ovat päivittäin vuorovaikutuksessa. Varmista, että kuvat noudattavat jonkinlaista teemaa käytettyjen suodattimien, tyylin ja viestin suhteen.

Miten teema valitaan?

instagram yritystyökalut

Jos sinun on vaikea keksiä teemaa ja sinulla on ehkä jopa vaikeuksia saada oma Instagram yritystili erottautumaan muista sosiaalisen median sivustoista, sinun on ehkä aika ajatella vähemmän kunnianhimoisesti ja enemmän loogisesti. Mieti, mitä tuotetta tai palvelua sinulla on, ja pohdi tuotteen emotionaalista yhteyttä kuluttajan kanssa. Rakenna tämän ajatuksen pohjalta.

Pidä idea yksinkertaisena, mutta tee se mielenkiintoiseksi, ota ihmiset siihen mukaan, ja tee siitä jännittävää.

Suuret tuotemerkit pitävät teemaa yleensä yksinkertaisena: Vaatetusyritykset keskittyvät vaatteisiin. Elintarvikealan yritykset keskittyvät herkullisiin aterioihin. Instagram yritystili on menestyksekäs silloin, kun se onnistuu kertomaan tarinan jokaisella kuvalla. Kuva on tuhannen sanan arvoinen, eikö niin?

Jotkut yritykset lähettävät kuvia työntekijöistä, lemmikkieläimistä, työelämästä tai elämäntapa-aktiviteeteista, kuten ulkona työskentelemisestä tai tekemisestä. He luovat ihmisyhteyksiä sen sijaan, että vain mainostaisivat ja siten herättävät keskustelua.

Instagram yritystili haastaa sinut löytämään oman ainutlaatuisen äänesi ja oman visuaalisen silmäsi. Älä jäljittele sitä, mitä muut ihmiset tekevät. Ole luova. Älä vain julkaise valokuvia, vaan kokeile albumeja, videoita ja “tarinoita”, jotka toistuvat vain rajoitetun ajan ennen katoamistaan. Monet taiteilijat ja tuotemerkit käyttävät Instagram tarinoita, koska ne “tuhoavat itsensä” 24 tunnin kuluessa ja näin ollen niiden luomiseen liittyy vähemmän muodollisuuksia.

Instagram yritystyökalut

Jos sinulla on vaikeuksia järjestää Instagram yritystili asiaankuuluvalle alustalle, on ehkä aika turvautua joihinkin tehokkaisiin yritystyökaluihin, jotka auttavat sisältöstrategiassasi.

Kaksi parhaimmista sovelluksista/ sivustoista niille, joiden Instagram yritystili on vasta alussa ovat HootSuite ja Buffer, koska ne voivat auttaa aikatauluttamaan julkaisuja ja hyödyntämään täysimääräisesti sitä aikaa ja päivää, jolloin asiakkaasi ovat aktiivisimpia. Jos kaipaat lisätietoja parhaista Instagram työkaluista, jotka saattavat olla käyttökelpoisia, olemme luoneet kokonaisen luettelon hyödyllisistä sovelluksista.

Instagram yritystili sisältää erityisiä analyyttisiä ominaisuuksia yritysten omistajille, ja saatat harkita joidenkin näiden opettelemista saadaksesi kaikki tehot irti tilistäsi. Jotkin käyttäjät ovat ilmoittaneet, että monet kolmannen osapuolen sovellukset ovat lakanneet toimimasta, koska Instagram on muuttanut joitakin sen API-käytäntöjään.

Voit tarkastella tilisi analytiikkaa klikkaamalla profiiliasi ja klikkaamalla sitten sovelluksen yläreunassa näkyvää palkkikuvaketta.

Instagram yritystyökalut

Kun selaat vaihtoehtoja läpi, valitse aktiviteetti, sisältö tai yleisövälilehdet: Aktiviteetti-välilehdessä luetellaan viime viikolla tililläsi tapahtuneet vuorovaikutukset, esimerkiksi julkaisusta aiheutuneet profiilivierailut. Havainnot-luettelossa luetellaan tilisi saatavuutta, vaikutelmia ja profiilivierailuja koskevia tietoja. 

Saatavuuden ja vaikutelmien välinen ero on siinä, että vaikutelmat viittaavat katselukertojen kokonaismäärään, kun taas saatavuus tarkoittaa uniikkien tilien määrää, jotka ovat nähneet julkaisusi. Viimeisenä Sisältö-välilehdessä näytetään onnistuneimmat julkaisut, ja siihen sisältyvät myös tiedot tarinoista ja kampanjoista, joita pyörität. Yleisö-välilehti näyttää seuraajasi sekä demografisia tietoja heistä, kuten ikäryhmää, sijaintia ja sukupuolta koskevaa informaatiota.

Instagram-yritystiedot

Muita usein kysyttyjä kysymyksiä (UKK) siitä, mikä on Instagram yritystili

miten saada rahaa

Miksi jotkut kuvat eivät näy kunnolla?

Instagram on tehty valokuvien näyttämistä varten joko tabletilla tai mobiilissa. Tämä tarkoittaa, että laitteella otetut kuvat ovat valmiiksi ihanteellisen muotoisia. Jos käytät toisinaan tietokonetta luodaksesi tai järjestääksesi kuvia (varsinkin jos käytät Buffet tai HootSuite-ohjelmaa), saatat huomata, että jotkin kuvat eivät näytä kohdistuvan oikein. 

Paras kuvakoko on 640 x 640 pikseliä, mikä on neliön muotoinen. Pidemmät kuvat, kuten Pinterestissä olevat kuvat, katkeavat todennäköisesti jostakin kohtaa. Jos kohdallasi käy näin, on ehkä parasta muokata valokuvia nelikulmaiseen muotoon parempaa katselukokemusta varten ennen julkaisemista.

rahaa nopeasti

Mistä tiedän, että olen lähempänä välitavoitteitani?

Vaikka voit seurata tykkäysten ja seuraajien lukumäärää, on ehkä parasta seurata sitoutumista tavoiteperusteisen vuorovaikutuksen avulla. Esimerkiksi Bufferin mukaan yksi nyrkkisääntö on se, että onnistunut Instagram yritystili vaatii 1000 seuraajaa kohden noin 37 tykkäystä ja kommenttia. 

Tämä on erityisen tärkeää muistaa, kun etsit tapaa, miten ostaa Instagramin tykkäyksiä tai seuraajia. Haluat varmistaa, että tililläsi on todellista vuorovaikutusta, eikä sisällä vain automatisoituja tykkäyksiä.

kuinka saada rahaa

Mikä on paras aika julkaista uusi kuva?

Buffer toteaa, että Instagramin käyttämisen huippuaika on oikeastaan myöhempi kuin Facebookin, Twitterin ja LinkedInin. Jos aiot olla aktiivinen useissa sosiaalisen median tileissä, HootSuite auttaa varmasti ajoittamisessa ja osallistamisessa! Voit tutustua muihin ideoihin siitä, miten saada tykkäyksiä täällä

paras viikonpäivä postittamiseen Instagram-sovelluksessa

rahaa nopeasti

Miten Instagram mainokset toimivat?

Instagram mainokset ovat “virallinen” tapa ostaa tykkäyksiä ja seuraajia, mutta tämän ominaisuuden kokeileminen ja vertaaminen kolmannen osapuolen kehittäjiin on hyvä idea. Sosiaalisen median mainokset Instagramin omalla alustalla auttavat saavuttamaan uusia, paremmin kohdennettuja asiakkaita.

Vaihe

01

Valitse sisältö ja päätä tavoite, kohdesivusto tai toiminakutsu

Valitse sisältö ja päätä tavoite Instagram-sovelluksessa

Vaihe

02

Valitse kohdeyleisösi ja määritä budjetti. Tarkista tulokset!

Valitse kohdeyleisösi ja määritä budjetti. Tarkista tulokset!

Voit myös valita muodon omien mieltymyksiesi mukaan – yksittäisiä korostettuja valokuvia, pyöriviä valokuvia, videoita, tarinanmuotoisia mainoksia ja tavallisia mainoksia. Voit myös lisätä näihin mainoksiin kutsuja toimenpiteisiin, kuten Käytä nyt, Varaa nyt tai Osta nyt. Aloita klikkaamalla mainoksen tai videon alla olevaa kampanjapainiketta.

Instagram yritystili ja siihen liittyvät asiat eivät ole sovellusten tai ohjelmistojen armoilla. Kyse on siitä, kuinka hyvin tunnet yleisösi ja kuinka hyvin löydät sen Instagramista, sekä sivustosi ja muut kanavat. Opi, mitä yleisösi haluaa SINULTA, ja voit räätälöidä Instagram yritystili paremmin kohdeyleisölle.

Näet valtavan eron, kun aloitat näiden ammattimaisten muutosten toteuttamisen!

Vieritä ylös