Instagram profiili: Kuinka tehdä siitä mahtava 11 Helpolla Askeleella

Jos olet tutkinut, miten voit menestyä Instagramissa, olet ehkä huomannut yhden helpon tavan lisätä liikennettäsi, tykkäyksiä ja seuraajiesi määrää: luomalla mahtava Instagram profiili!

Paras profiili on sellainen, joka on kilpailukykyinen ja sopii parhaiten kohdeyleisöllesi.

Ehkä ajattelet: “Mutta pidän nykyisen profiilini söpöydestä!” Ei haittaa… on tapoja, joilla voit pitää profiilisi hauskana ja coolina, mutta lisätä siihen myös todella tärkeitä tiedonjyväsiä, jotka auttavat sinua löytämään samanhenkisiä ihmisiä.

Tässä artikkelissa kerromme 11 säännöstä, joiden avulla Instagram profiili tulee olemaan upea ja sen lopuksi tiedät tarkalleen, miten voit luoda sellainen. Aloitetaanpas:

1. Sinun tulee vakuuttaa yleisösi välittömästi

Googlen datan perusteella huomattiin online-näyttökerroista seuraava asia: verkkovierailijan ensivaikutelma verkkosivustosta muodostuu noin 50 millisekunnissa muodostaa. Toisen tutkimuksen mukaan käyttäjällä menee noin 2.6 sekuntia kohdistaa katse siihen verkkosivun osaan, joka vaikuttaa eniten ensivaikutelmaan.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos haluat saada lisää liikennettä profiiliisi, sinun on luotava profiili, joka on vaikuttava, brändiystävällinen (nimesi mainitaan näkyvästi) ja sisältää nopeasti aiheeseeen pureutuvan viestin. Se ei ehkä ole kaikkein suosituin Instagram-tili, mutta tärkeintä on yleisösi ja se, miten sinä olet yhteydessä heihin.

Käyttäjänimesi ja verkkosivustosi (jos sinulla on sellainen) tulisi olla selkeä, mutta sen lisäksi työn, taitojen, ammatin tai harrastusten luettelointi on yhtä tärkeää. Vaikka on olemassa joitain onnistuneita profiilisivuja, jotka jakavat vain memejä, kuvia tai lainauksia, saavat alkuperäiset valokuvat eniten liikennettä, ja ne todella asettavat sinut edelle kilpailijoitasi.

Profiilisi ei ole tarkoitettu meemien uudelleenjulkaisua varten, vaan sen tulisi olla visuaalisesti stimuloiva sivu, joka muistuttaa ihmisiä siitä, kuka todella olet. Ensivaikutelmalla on merkitystä!

2. Kirjoita biosi sellaiseksi, että se on informatiivinen, värikäs ja toiminnallinen

Sinulla ei ole paljon tilaa elämäkertasi kirjoittamiseen, koska sanamäärä on rajoitettu 150 sanaan. Sinun on välitettävä viestisi nopeasti ja varmistettava, että se on informatiivinen ja toiminnallinen.

Informatiivinen tarkoittaa, että annat yleisöllesi tietoa aiheesta, brändistä ja muusta tärkeästä, kuten sijainnista. Instagram profiili pitäisi olla värikäs, humoristinen, luova tai mitä tahansa sellaista, joka pysäyttää henkilön vain “vilkaisemasta” sitä ja todella saa hänet lukemaan tekstin.

Hauska komedia on itsestään selvä valinta, joten jos sinulla on värikäs huumorintaju, jaa se muiden kanssa. Jos kuitenkin haluat jotain luovempaa, ajattele profiilisi teemaa ja miltä muiden profiilisivustot näyttävät verrattuna omaasi. Älä edes yritä jäljitellä kuuluisuuksia… he ratsastavat melko pitkälti maineellaan. Sen sijaan kiinnitä erityistä huomiota siihen, mitä yritykset tekevät, ja miten ne yhdistävät kaiken sisältönsä brändiinsä.

Huomaat, että Verkkokauppa.com on varsin tyypillinen yritysprofiili. Yritysprofiilissa on yleensä samanlainen kaava: ne selittävät tuotteen/palvelun lyhyesti ja kuvailevat sitten itse sivun “sanoman” mikä tekee siitä ainutlaatuisen. Esimerkiksi Verkkokauppa.com on “Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva suomalainen vähittäiskauppa.”

Huomaa, miten Verkkokauppa.comin profiili antaa katsojalle mahdollisuuden siirtyä sivustolle suoralla linkillä. Ei kovin hienovaraista, eihän? Instagramissa yleisö on kuitenkin tottunut houkutteleviin ja toiminnallisiin sanoihin kuin hienovaraiseen mainontaan. Yleisöllesi sopii siis kaikenlainen mainostus hyvin – kunhan vain teet profiilistasi mielenkiintoisen!

3. Luo Instagram profiili tiettyä “avatarta” varten

Sinua saattaa auttaa luovassa kirjoittamisessa se, että luomasi Instagram profiili on luotu ihanneseuraajallesi (tunnetaan myös nimellä avatar).

Saatat kysyä:

Mitä hän haluaisi nähdä?

Mitkä ovat hänen muut kiinnostuksen kohteensa?

Mitä avainsanoja hän tavallisesti käyttää Instagramissa?

Tämä on asia, mitä monet ihmiset eivät täysin ymmärrä hashtagien käytöstä. Käyttäjä ei löydä julkaisua vain siksi, että hashtag on suosittu tai trendikäs… vaan sen vuoksi, että että hän seuraa tiettyä sanaa tai lausetta tai seuraa muita samanlaisia profiilisivuja.

Ensivaikutelmat! Tämä merkitsee sitä, että avainsanat on kohdistettu kohdeyleisöllesi, ja avainsanat ovat heille merkityksellisiä. Tärkeäksi koetut profiilit aiheuttavat pidempään katsomisen, ja sitä sinä haluat.

4. Ota erinomainen kuva

Sosiaalisen median asiantuntijoiden ja kuvavelhojen mukaan Instagram profiilikuvat saavat enemmän seuraajia, jos kuvassa on henkilön oma kasvokuva pelkän logon sijasta. Ihmiset eivät yhdistä logoon samanlaisia tunteita, sillä Instagramia käytetään kasvojen näkemiseen. Hassut emojit toimivat kenties paremmin Tumblr:ssa tai Snapchatissa, mutta kasvot ovat asia, millä voit erottautua. Eräs kuvavelho toteaa myös, että “ammattimaisen” otoksen luominen edellyttää eri tekijöiden yhdistelmää:

  • Ammattimainen ja kutsuva ulkoasu aiheen mukaan (ei paheksuvaa tai tyhjää katsetta!)
  • Tarkennettu, hyvin valaistu kuva aiheesta
  • Sopiva tausta

Vaikka ammattimainen tekemä kuva on suositeltavampi, voit tehdä saman myös ystävän avustuksella, kunhan otat huomioon kuvaamiseen liittyvät elementit. Ei ole hyvä idea käyttää selfietä profiilissa, koska nämä kuvat saattavat olla vääristyneitä ja turhankin epäammattimaisia.

Ammattitaitoiset valokuvaajat osaavat käyttää pehmeää valonlähdettä valokuvan laadun parantamiseen ja välttävät kovaa valaistusta, mikä saattaa johtaa häiritsevään naamahehkuun.

Paras ympäristö ammattitaitoiselle valokuvalle studion ulkopuolella on lähellä ikkunaa päiväsaikaan tai avoimessa varjossa. Avoin varjo löytyy mistä tahansa, missä on varjoisaa. Alhainen kontrasti ja varjon puuttuminen varjoisassa tilassa luovat helposti kauniisti valaistun kuvan.

Ole varovainen taustan suhteen luodessasi ihanteellisen kuvan. Neutraalit taustat toimivat, koska ne auttavat kiinnittämään huomiota varsinaiseen aiheeseen. Kasvokuva on pääasia, jolloin taustavärin tulisi olla harmoniassa muuhun valokuvaan nähden.

Älä yritä tunkea liikaa kehoa valokuvaan.

Varmasti olet hyvännäköinen, ymmärrämme sen… mutta se vain tekee valokuvasta pienemmän ja vähemmän vaikuttavan pienempien kasvojen takia. Sinulla on runsaasti tilaa julkaista muita kuvia itsestäsi muissa kulmissa. Siitä puheen ollen…

5. Kokeile erilaisia kamerakulmia

Yksi ensimmäisistä säännöistä, joita opit ammattimaisilta valokuvaajilta ja elokuvantekijöiltä, on olla käyttämättä “ensimmäistä kuvaa”. Sen sijaan kannattaa kokeilla useita kamerakulmia ja valita se, mistä pidät eniten. Luonnollisesti haluat välttää alakulmasta kuvaamista ja ottaa kuva mieluummin hieman ylhäältä. Mutta kokeile kaikenlaisia vaihtoehtoja rohkeasti, kun luot itsellesi Instagram profiili.

Kallista päätäsi, kokeile muutamia asentoja ja tee muutamia ystävällisiä ilmeitä. Tutkaile kaikkia vaihtoehtoja ja valitse suosikkisi. Voit myös pyytää ystävää tai tuttavaa valitsemaan mielestään parasta valokuvaa ja katsoa, vastaako hänen suosikkivalintansa omaasi.

6. Noudata jotain teemaa

Noudata profiilissasi aina jotain tiettyä konseptia/ teemaa. Jos bisneksesi liittyy muotiin: julkaise muotiin liittyviä valokuvia. Jos kyseessä on jotain luontoon/ terveyteen liittyvää, lähetä kuvia luonnosta (esim. vuoristoisen järven rauhalliset valokuvat saattavat innostaa seuraajasi ostamaan virkistävää myymääsi mineraalivettä).

Tällaiset teemat on helppo ymmärtää, mutta valitettavasti monet ihmiset tekevät sen virheen, että eksyvät liikaa aiheesta. Pidä kiinni punaisesta langasta! Kun olet valinnut tietyn teeman, seuraa sitä. Tämän takia ihmiset ovat alunperin alkaneet seuraamaan sinua, joten jos poikkeat liikaa siitä mitä he odottavat sinulta, saatat menettää enemmän tilaajia kuin mitä keräät.

Tämä ei tarkoita, ettet voisi koskaan kokeilla muita teemoja, mutta yleisesti ottaen profiilissasi tulisi olla vain yksi teema.

Ihmiset haluavat seurata jotain aitoa, johon sisältyy selkeä viesti tietystä aiheesta ja tiettyyn teemaan liittyen.

7. Julkaise vain uskomattomia valokuvia

Kyllä, mainosten lisääminen tavallisiin Instagram-valokuviin on tärkeää, mutta olkaamme rehellisiä – yleisösi arvioi koko sivustosi profiilikuvan, profiilin ja 9-12 viimeisimmän valokuvan perusteella.

He saattavat ryhtyä seuraajaksesi klikkaamatta edes ensimmäistäkään kuvaasi, mikäli Instagram profiili on tarpeeksi mielenkiintoinen.

Rantapallon mukaan upeiden jokapäiväisten Instagram-kuvien ottamisen salaisuutena on:

  • Jos otat kuvia puhelimella, pyyhi kameran linssi ensin pehmeällä kankaalla
  • Ota kuvia luonnonvalossa
  • Ruokakuvat toimivat usein parhaiten ylhäältä päin
  • Vähemmän on usein enemmän
  • Anna kuvan kertoa tarina
  • Älä koskaan käytä Instagramin omia filttereitä
  • Kokeile ulkopuolisia applikaatioita, kuten VSCO Cam tai vastaavia kuvan muokkaamiseen
  • Hyödynnä erityisesti valoa ja kontrastia
  • Suorista horisontti maisemakuvassa
  • Unohda kehykset ja kollaasit, koska kuvia katsellaan kännykällä, ja neljä kuvaa samassa on turhan paljon

8. Käytä (uusia) #hashtageja tehdäksesi Instagram profiilistasi VÄLITÖN!

Vaikka luultavasti käytät aikaa yksittäisten valokuvien hashtagaamiseen, älä unohda hashtagata myös profiilitekstisi.

Ehkä olet miettinyt: ”Olen jo tehnyt sen… mitä nyt?”.

Tee se uudestaan! Yksi suurimmista virheistä, joita uudet Instagramin käyttäjät tekevät, on käyttää samaa Instagram profiiliaan päivästä toiseen ja vuodesta toiseen, kun voit itse asiassa tehdä siitä “akuutimman” päivittämällä tekstiä ja päivittämällä Instagramin hashtageja.

Tämä toimii vieläkin paremmin, jos voit muuttaa myös toimintaan kutsua ja saada yleisösi innostumaan uudesta promootiosta, uudesta tapahtumasta tai uudesta ilmoituksesta. Muuta toimintakutsusi vastaamaan uutta “tapahtumaa” tai tarjousta pitääksesi sivuasi ajankohtaisena ja jatkuvasti muuttuvana.

Voit hyödyntää profiilisi tekstiä ja ohjata yleisösi muihin sosiaalisen median tileihisi, kuten Twitteriin tai Facebookiin silloin, kun sinulla ei ole muita ajankohtaisia tapahtumia… mutta toivomme, että sinulla on säännöllisesti jotain tapahtumaa! Jopa yleisösi rohkaiseminen kommentoimaan viestejäsi tai ottamaan suoraan yhteyttä auttavat pitämään profiiliasi “tuoreena” ja mielenkiintoisena.

9. Käytä emojeja tai rivityksiä erottaaksesi tekstiä

Vaikka emojeita voi käyttää liikaa, on myös joitain tapoja käyttää niitä tehokkaasti. Tekstin väljentäminen emojeilla pisteiden sijaan on mukava tapa kiinnittää huomiota uuteen tarjoukseen tai toimintakutsuun.

Jos vastustat ankarasti emojien käyttöä (ja oikeastaan emme syytä sinua!), kannattaa käyttää rivinvaihtoja hajottaaksesi teksti pienempiin osiin ja luodaksesi dramaattisemman esityksen. Kuulun mukaan voit lisätä rivinvaihtoja profiilitekstiin suoraan Androidin avulla tai voit kopioida ja liittää rivinvaihtoja ja tekstiä Notes-sovelluksesta käyttäessäsi IOS:ia.

10. Käytä Instagramin “tarina” -osiota korostaaksesi relevanttia kuvaa tai videota

Instagram Story eli tarinat-ominaisuuden avulla voit lähettää videon tai valokuvan, joka katoaa 24 tunnin kuluessa. Tämä on hyvä tapa kiinnittää huomiota jonkinlaiseen “tapahtumaan”, olipa kyseessä sitten alennusmyynti, kuponki, lahja tai vain tuotemerkkiisi liittyvä uutinen. Voit myös lisätä visuaalisia tageja valokuvaan luodaksesi jokaiselle tapahtumalle eräänlaisen kiireellisen vaikutelman.

Instagramin tarinalinkki (tai tarkemmin sanottuna grafiikka) on vain klikkauksen päässä profiilistasi, ja se on näkyvästi esillä jokaisen seuraajasi uutissyötössä. Kokeile julkaista erilaisia tarinoita ja katso, mistä saat parhaimman reaktion.  Voit jopa tallentaa tiettyjä tarinoita myöhempää käyttöä varten.

Voit myös luoda “tapahtumia” Instagram Live -vaihtoehdolla, Carouselilla (jonka avulla voit luoda kuvasarjan) tai silmukoidun videon Boomerang-vaihtoehdon avulla. Nämä kaikki ovat silmiinpistäviä ominaisuuksia, jotka voivat PYSÄYTTÄÄ vierailijan aivottoman verkkosurfaamisen ja saada hänet aidosti kiinnittämään huomiota sisältöösi.

Muista myös, että on muitakin Instagram-työkaluja, joita voit ladata, ja kerromme joistakin näistä tässä artikkelissa.

11. Käytä samoja Instagram-filttereitä kuvissasi

Liian laaja valikoima erilaisia filttereitä voi karkottaa osan yleisöstäsi, varsinkin jos he pitävät valokuvauksesta. Parhaissa valokuvissa on vain yksi “teema” mitä tulee eri filttereihin.

Älä valitse eri teemaa joka kerta yrittääksesi erottautua. Varmista, että kaikilla valokuvillasi on samanlaiset visuaaliset elementit ammattimaisemman vaikutelman luomiseksi sivustollesi.

Käytä aikaa sisällön, ideoiden ja tarjousten järjestämiseen ja luo itsellesi suunnitelma siitä, mitä haluat saavuttaa Instagram profiilisivullasi. Älä julkaise vain satunnaisesti, Instagram ei tarvitse sellaista.

Julkaise vain sellaista sisältöä, jonka kautta olet todella yhteydessä yleisösi kanssa ja annat heille jotain arvokasta, olipa se sitten komediaa, luovuutta, kauniita ja ainutlaatuisia valokuvia tai jotain informatiivista elämästäsi.

Kun teet vain muutamia pieniä säätöjä, Instagram profiili tulee olemaan mahtava ja tulet huomaamaan, että seuraajiesi määrä kasvaa dramaattisesti.

Vieritä ylös